Je to už šest let, co spolu dvojice Matt Cameron a John McBaine táhne obskurní a legendami opředenou káru jménem WELLWATER CONSPIRACY. Bubeník legendárních amerických grungers Pearl Jam, který předtím působil v neméně významných Soundgarden a bývalý kytarista taktéž zaoceánských stoned-rockers Monster Magnet se před lety spojili s jasným cílem: oddychnout si od svých mateřských souborů zatížených hitovými očekáváními fanoušků a dát prostor a průchod svým nejtajnějším i nejtemnějším hudebním přáním, choutkám a experimentům. Do dnešních dnů, kdy jim vychází eponymní album, si pánové na své konto pořídili již tři obdobně plnohodnotné zářezy a k tomu pěknou řádku singlů, EPs a účastní na různých kompilacích.

Ohlédnutí
Zevrubné ohledání historie WWC není pro nezúčastněného pozorovatele zrovna jednoduchým úkolem. Už z toho prostého důvodu, že ani ústřední duo není schopno věrohodně popsat svou minulost dvakrát za sebou stejně. Nemluvě o tom, že ji samozřejmě každý prezentuje s lehkými odchylkami, které pro vlastní pobavení (rozuměj dotažení cíleného dezinformačního efektu) navzájem přejímají, kombinují, napadají a popírají. A aby toho nebylo málo, vystupují nejen hosté, ale i samotní členové WWC většinou pod smyšlenými jmény,  přezdívkami nebo nejsou z taktických důvodů zmíněni vůbec. Jen těžko byste například v oficiálním bookletu alba The Scroll And Its Combinations, které předcházelo současnému bezejmennému počinu, hledali jméno pěvce Eddie Vedder. Ten nazpíval vlastnoručně otextovanou skladbu Felicity´s Surprise jako Wes C. Addle. Obdobným příkladem záškodnictví, konspirace a ataku na fanouškovskou pozornost a investigativnost je i třeba debutový vinylový singl z roku 1993, příznačně nazvaný Sleeveless nebo o rok starší EP Trowerchord. Tam Matt Cameron vystupuje jako Tad Dameron a jeho zpívající kolega ze Soundgarden Ben Shepherd zase jako Zeb. Z Tada je pak na dalších nahrávkách postupně, aby toho nebylo málo, ještě Ted a Tod… Nebo taky není pro jistotu nahrávající sestava uvedena vůbec, jak je to mu v případě výlisku Tidepool Telegraph z roku 2000. Kdo se ale proklestí přes tuhle hradbu až k samotné nahrávce, je jen těžko zklamán. Vynaložené úsilí je totiž pokaždé korunováno netradičním a po čertech kvalitním hudebním zážitkem.

Přítomnost
Aktuální jedenáctipísňové album bylo spácháno v seattleských Space Studios v průběhu loňského roku. Nahrávací prostory, které vlastní sám Matt Cameron, jsou bývalým KFC restaurantem a kapela zde točila už svou předchozí desku The Scroll And Its Combinations. Ústřední dvojici Cameron (bicí, zpěv, kytara) – McBaine (kytara, baskytara, klávesy) při nahrávání doplňoval klávesista a téměř výhradní autor klávesových partů Glenn Slater, který s WWC vyrazí i na nadcházející klubové turné. Na živo se však bude muset popasovat i s baskytarou. Veškeré bicí a texty si napsal Cameron sám, stejně tak jako McBain nikoho nepustil ke strunným partům. Na nahrávce se jako hosté podíleli Gerry Amandes (dechy ve skladbě Galaxy 265) a Gregg Keplinger (bonga v My Darker Bongo). Finální mix materiálu má na svědomí Adam Kaspar ze studia Avast, mastering Chris Hanzek z Hanzek Audio. Jistě máte na jazyku otázku, jaké že překvapení vám kapela přichystala tentokrát. Inu, nechte se překvapit!

Pokud se zrovna nevěnují WWC, stará se McBain o svůj hudební obchod a uvažuje o sólovém albu, zatímco Cameron je v jednom kole s Pearl Jam a zároveň má co dělat, aby nezanedbával svou manželku a dvě děti.

 

Text: František Kovač